Deng Siao-ping Revizyonizmi ve
Çin Gerçeği

Çin’de 1976 yılı Eylül’ünde Mao öldü. 1976-1978 arasında
iktidara orta yolcu Hua Guo-feng kliği geldi. 1978 yılında ise ÇKP içinde
sinsice mevzilenmiş olan Deng Siao-ping kliği karşı-devrimci hükümet darbesiyle
iktidarı Hua’nın elinden aldı. Ve hızla ÇKPiçinde tasfiyeler başladı. Büyük
Proleter Kültür Devrimi’nin önderleri olan Dörtler (Jiang Qing, Yao Ven-yuan,
Vang Hung-ven, Çang Çun-çiao ) tutuklanarak hapsedildiler. Bunlardan Jiang Quing, Mao
Tse-toung’un eşi idi. Ve ardından ÇKP ekonomik olarak hızla kapitalizmin yoluna
sürüklendi. Bu konudaki programlarını Dört Modernleşme Hareketi olarak
açıkladı, revizyonist Deng kliği. Ve bu süreçte IMF ve Dünya Bankası ile
görüşmeler başlattılar. Onların kapitalizm konusundaki tecrübelerinden
yararlandılar. Ve ABD ile iki karşıt kutup çelişkisine son vererek her ikisinin
de emperyalist-kapitalist kampta olduğunu pratikleriyle ortaya koydular. Çin
birçok kapitalist yatırıma sahne oldu. Mao döneminde Coca Cola şişesi bile
giremeyen Çin’e Amerikalılar Mac Donald’s’lar açtılar yüzlerce. Bu arada modern
revizyonist Ruslar ile de aralarını düzelten revizyonist Çin yönetimi hem ABD
hem de Rusya için “komünist tehlike” olmaktan çıktı. Türkiye cephesinde ise
Perinçekler ABD yanlısı olmaları nedeniyle Deng Siao-ping’in kapitalist
yolcuçizgisini daha 1978’lerden itibaren desteklediler. Bu konuda kitleleri
yanıltmak için revizyonist Çin kaynaklı bir kitap olan ve Büyük Proleter Kültür
Devriminin önderlerini karalayan “
Mao’nun Devrimci Çizgisi’nin Dörtlü Çete’ye
Karşı Zaferi” adlı kitabı yayınladılar. Halbuki birkaç yıl önce Dörtlü Çete
dediklerine Büyük Kültür Devriminin önderleri diyorlardı. Ve onların kitabı
olan “Proletarya Diktatörlüğü Üzerine Sorular ve Cevaplar” adlı kitabı
yayınlamışlardı. Bütün bunların yanı sıra Mao Tse-toung sosyalistler iktidarda
olsa bile henüz kimin kazanacağının belli olmadığını söylüyordu. Ve iki çizgi mücadelesinin sosyalizm şartlarında
da sürdüğü yolundaki saptamasını kavratmaya çalışıyordu.. “Revizyonizme karşı
on bin yıl mücadele azmi” şiarını atmasının sebebi de sınıf mücadelesinin
sürdürülmesi gerektiğindendi. Kültür devrimi de bu nedenle yapılmıştı. Partinin
içinde iki yol, iki çizgi her zaman olacaktı Mao’ya göre. Hatta insanın içinde
bile iki yön vardı; biri aslan yön, diğeri de maymun yön. Bu konuda bilgi
edinilmesi için Mao’nun MAY Yayınlarından çıkan kitabı YAYINLANMAMIŞ YAZILAR’ı
okumanızı öneririm. Sosyalizmlerdeki iki çizgi mücadeleleri hep sürmüştür.
Lenin ile Buharin ve benzerleri arasındaki, Stalin ile Troçki arasındaki, Mao
ile Liu Şao-şi ve Deng Siao-ping arasındaki mücadeleler sosyalist toplumdaki
iki çizgi mücadeleleriydi. Ve bence bu kapitalizme geri dönüşler birer istisna
olmaktan çıktılar. Gerek Sovyet Bloğu'nda gerekse Çin’de ve Romanya, Yugoslavya
ve Arnavutluk gibi ülkelerde meydana geldi. Teorik bir açıklama getirecek
olursak, yapılmış devrimlerin tamamlanmamış devrimler olduğunu söyleyebiliriz.
Ve geri dönüşün siyasal gerekçesinin bu olduğunu belirtebiliriz. Öte
yandan politik-ekonomik açıdan baktığımızda da sınıfların varlığına son
verilmediği için geri dönüşün temellerinin varlığını sürdürdüğünü
söyleyebiliriz. Bütün bunlar bizi şuraya götürür. Sosyalizm örnekleri Çin ve
Sovyetler yolunu izlememelidir. Devrim tamamlanmış devrim olmalıdır ve
tamamlanmış devrim de sınıfları ortadan kaldırmış olmayı şart koşar. Proletarya
diktatörlüğü yerine “Bütün Halkın Devleti” kurulmalıdır. Bu biçim sınıfsız
toplumun ilk biçimidir. Kapitalizmden ve feodalizmden kurtulmuş ve arınmış bir
biçimdir. Oysa proletarya diktatörlüğü koşullarında hala sınıflar vardır.
Dolayısıyla devrim
tamamlanmamıştır. Ve geri dönüşler için dışarıdan işgallere,
emperyalist ülkelerin askeri saldırılarına gerek kalmadan ülkedeki rejim bir
şekilde revizyonizme ve dolayısla kapitalizme kaymakta ve devrim
sonlandırılmaktadır. . Kapitalizm her yönüyle yeniden inşa edilmektedir. İşte
bunları bilmeden ve daha birçok yan sorunu bilmeden ne Çin’in geri dönüşü nede
Rusların revziyonizmi doğru ve tam olarak anlaşılamaz.
Tse-toung’un eşi idi. Ve ardından ÇKP ekonomik olarak hızla kapitalizmin yoluna
sürüklendi. Bu konudaki programlarını Dört Modernleşme Hareketi olarak
açıkladı, revizyonist Deng kliği. Ve bu süreçte IMF ve Dünya Bankası ile
görüşmeler başlattılar. Onların kapitalizm konusundaki tecrübelerinden
yararlandılar. Ve ABD ile iki karşıt kutup çelişkisine son vererek her ikisinin
de emperyalist-kapitalist kampta olduğunu pratikleriyle ortaya koydular. Çin
birçok kapitalist yatırıma sahne oldu. Mao döneminde Coca Cola şişesi bile
giremeyen Çin’e Amerikalılar Mac Donald’s’lar açtılar yüzlerce. Bu arada modern
revizyonist Ruslar ile de aralarını düzelten revizyonist Çin yönetimi hem ABD
hem de Rusya için “komünist tehlike” olmaktan çıktı. Türkiye cephesinde ise
Perinçekler ABD yanlısı olmaları nedeniyle Deng Siao-ping’in kapitalist
yolcuçizgisini daha 1978’lerden itibaren desteklediler. Bu konuda kitleleri
yanıltmak için revizyonist Çin kaynaklı bir kitap olan ve Büyük Proleter Kültür
Devriminin önderlerini karalayan “
Mao’nun Devrimci Çizgisi’nin Dörtlü Çete’ye
Karşı Zaferi” adlı kitabı yayınladılar. Halbuki birkaç yıl önce Dörtlü Çete
dediklerine Büyük Kültür Devriminin önderleri diyorlardı. Ve onların kitabı
olan “Proletarya Diktatörlüğü Üzerine Sorular ve Cevaplar” adlı kitabı
yayınlamışlardı. Bütün bunların yanı sıra Mao Tse-toung sosyalistler iktidarda
olsa bile henüz kimin kazanacağının belli olmadığını söylüyordu. Ve iki çizgi mücadelesinin sosyalizm şartlarında
da sürdüğü yolundaki saptamasını kavratmaya çalışıyordu.. “Revizyonizme karşı
on bin yıl mücadele azmi” şiarını atmasının sebebi de sınıf mücadelesinin
sürdürülmesi gerektiğindendi. Kültür devrimi de bu nedenle yapılmıştı. Partinin
içinde iki yol, iki çizgi her zaman olacaktı Mao’ya göre. Hatta insanın içinde
bile iki yön vardı; biri aslan yön, diğeri de maymun yön. Bu konuda bilgi
edinilmesi için Mao’nun MAY Yayınlarından çıkan kitabı YAYINLANMAMIŞ YAZILAR’ı
okumanızı öneririm. Sosyalizmlerdeki iki çizgi mücadeleleri hep sürmüştür.
Lenin ile Buharin ve benzerleri arasındaki, Stalin ile Troçki arasındaki, Mao
ile Liu Şao-şi ve Deng Siao-ping arasındaki mücadeleler sosyalist toplumdaki
iki çizgi mücadeleleriydi. Ve bence bu kapitalizme geri dönüşler birer istisna
olmaktan çıktılar. Gerek Sovyet Bloğu'nda gerekse Çin’de ve Romanya, Yugoslavya
ve Arnavutluk gibi ülkelerde meydana geldi. Teorik bir açıklama getirecek
olursak, yapılmış devrimlerin tamamlanmamış devrimler olduğunu söyleyebiliriz.
Ve geri dönüşün siyasal gerekçesinin bu olduğunu belirtebiliriz. Öte
yandan politik-ekonomik açıdan baktığımızda da sınıfların varlığına son
verilmediği için geri dönüşün temellerinin varlığını sürdürdüğünü
söyleyebiliriz. Bütün bunlar bizi şuraya götürür. Sosyalizm örnekleri Çin ve
Sovyetler yolunu izlememelidir. Devrim tamamlanmış devrim olmalıdır ve
tamamlanmış devrim de sınıfları ortadan kaldırmış olmayı şart koşar. Proletarya
diktatörlüğü yerine “Bütün Halkın Devleti” kurulmalıdır. Bu biçim sınıfsız
toplumun ilk biçimidir. Kapitalizmden ve feodalizmden kurtulmuş ve arınmış bir
biçimdir. Oysa proletarya diktatörlüğü koşullarında hala sınıflar vardır.
Dolayısıyla devrim
tamamlanmamıştır. Ve geri dönüşler için dışarıdan işgallere,
emperyalist ülkelerin askeri saldırılarına gerek kalmadan ülkedeki rejim bir
şekilde revizyonizme ve dolayısla kapitalizme kaymakta ve devrim
sonlandırılmaktadır. . Kapitalizm her yönüyle yeniden inşa edilmektedir. İşte
bunları bilmeden ve daha birçok yan sorunu bilmeden ne Çin’in geri dönüşü nede
Rusların revziyonizmi doğru ve tam olarak anlaşılamaz.
Bu konuda önümüzde
tarihsel bir örnek vardır. O da Kampuchea devrimi ve onun sınıfsız toplum
biçimi olan “kolektivist sosyalist rejimi” ve “Bütün Halkın Devleti”ni kurmuş
olmasıdır. O toplum biçimi dünyanın tek sınıfsız toplum biçimiydi.
Hiçbirinizin
Marksist terminoloji konusunda doğru dürüst bir bilgisi yok. Bekliyorum
biraz olsun devlet teorisini, sınıflar teorisini, sınıf mücadelesi
teorisini bilen biri çıksın diye fakat yok. Hem bildiğiniz teorik birşey
yok, hem de tarihsel bilgileriniz
sıfır. Perspektif ise sisli havada giden şoför misali. Duyduğunuz
birkaç kelime ile tahlil yapmaya çalışıyor, fikir yürütüyorsunuz. Önce
kendinizi tanıyın. Düzeyinizi tanıyın. Bilgi birikiminizi tanıyın, sonra
fikir yürütün. Türkiye'de herkesin siyasetçi olması gibi bu sayfada da
neredeyse herkes hem iç hem dış politika uzmanı. Yanlış bildiğiniz
şeyleri de doğru sanıyorsunuz.
Pol Pot daima Kampuchea ormanlık
alanlarında gerillalarla birlikteydi. Ali Deniz yalan söyleyerek
Thatcher'in deniz piyadelerine sığındığı söylüyor. Ayrıca Kampuchea
devleti resmen dünya çapında legal olarak tanındığı için ve işgale
uğraması nedeniyle Birleşmiş Milletlerde Kızıl Kmerler tarafından temsil
ediliyor. Yoksa senin uydurduğun yalan nedeniyle değil Ali Deniz. Sana
uzun uzadıya Mao'nun teorik-pratik görüşlerinden örnekler verdim. Mao
sosyalist toplumda da sınıf mücadelesinin sürdüğünü kapitalizme geri
dönüşün yaşanacağını söylüyor. Ve kapitalizme geri dönüşü
gerçekleştirecek olanların da Komünist Partisinin içinden çıkacağının ve
parti içinde iki yol, iki çizgi mücadelesinin on bin yıl (yani bütün
dünyada sosyalist devletlerin kurulmasına, emperyalizmin-kapitalizmin
tamamen yıkılmasına kadar ) süreceğini söylüyor. Fakat sen bunu
anlamıyorsun. Şanghay bilmemnesi yok oligarşisi var diye tutturmuşsun.
Zaten partide kapitalist yolcuların sinsi bir şekilde beklediği Mao
tarafından belirtiliyor. Prensler, oligarşi vs. tabii ki partinin
içinden çıkıyor. Çünkü parti bir yönüyle devletin önemli bir organı.
Bunları düşündüğün yok.
Sonra "Bütün Halkın Devleti" konusunda hiçbir
bilgin yok. Bütün Halkın Devleti sosyalist rejimde sınıfların ortadan
kaldırıldığı durumda varolur. Onun dışında proletarya diktatörlüğü
vardır. Ve proletarya diktatörlüğü de sınıfları ortadan kaldırmak ve
rejimi sınıfsız topluma hazırlamak için ve de devleti emperyalist
saldırılara karşı korumak için geleneksel olarak vardır. Marks'ta da
proletarya diktatörlüğü vardır. Proletarya diktatörlüğü kavramını ne
Lenin ne de Mao uydurmuştur. Onu ilk ileri süren Marks'tır. Ve Marks
proletarya diktatörlüğünü onlarca yıla yaymaz. Bir nokta vuruşu kadar
olduğunu ve bir durak olduğunu söyler.
Lenin de sosyalizmden kapitalizme
geri dönüşlerden söz etmiştir. Hiç buna değinmiyorsunuz. Lenin geri
dönüşlerin küçük burjuvazinin yüzlerce yıllık alışkanlıklarından
kaynaklanacağını sanmıştır. Kapitalizme küçük burjuvazinin direnci
sonucu geri dönüleceği yanılgısına düşmüştür. Ve yanılmıştır. Doğruyu
Mao görmüştür. Mao parti içindeki unsurların, parti içindeki iki çizgiden birinin karşı-devrimci faaliyetleri sonucu geri dönüleceğini
söylemiş ve haklı çıkmıştır. Sovyetlerde Kruşçev-Brejnev kliği Çin'de
ise Deng kliği geri dönüşü gerçekleştirmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder